• Tesla accepteert sinds kort dat mensen hun Cybertruck inruilen. Dat geeft inzicht in hoeveel de auto aan waarde heeft verloren.
  • Twee eigenaren deelden de door Tesla geschatte waarde bij inruil, en daaruit blijkt dat de Cybertruck in een jaar tijd zo’n 37 procent in waarde is gedaald.
  • Tesla stond eerder niet toe dat de Cybertruck werd ingeruild. Ook mochten eigenaren het voertuig een jaar lang niet doorverkopen.
  • Lees ook: Autoverkoop zakt met 4% in april, Tesla noteert ruim 75% minder verkopen.

Tesla heeft zijn beleid bij de verkoop van Cybertrucks gewijzigd. Waar de metalen kolossen eerder niet ingeruild konden worden bij de elektrische automaker, kan dat nu wel. Die nieuwe mogelijkheid toont wat er met de waarde van de Cybertrucks gebeurt.

Toen Tesla de Cybertruck lanceerde, verbond het een aantal voorwaarden aan de verkoop van het voertuig. Eigenaren mochten de truck een jaar lang niet doorverkopen. Gebeurde dat wel dan konden ze een schadeclaim aan hun broek krijgen of op de zwarte lijst van de elektrische automaker belanden, waarmee ze verstoken zouden raken van toekomstige Tesla’s.

Daarnaast bood Tesla ook geen inruilmogelijkheid voor de Cybertruck. Maar nu, meer dan anderhalf jaar nadat de eerste Cybertrucks werden geleverd, staat het bedrijf eigenaren toe om de elektrische pick-up in te ruilen voor een tegoedbon voor een nieuwe Tesla.

Twee Cybertruck-eigenaren namen de proef op de som en deelden met Business Insider de door Tesla geschatte inruilwaarde van voertuig. Het gaat om een eigenaar van het vierwielaangedreven-model en een eigenaar van de Cyberbeast-variant. Ondanks een verschil in kilometerstand van meer dan 16.000 kilometer, vertoonden beide auto’s een vergelijkbaar afschrijvingspercentage van ongeveer 37 procent tot 38 procent.

Cybertruck volgens schatting 37% minder waard

De eigenaar van het vierwielaangedreven-model vertelde BI dat hij ongeveer een jaar geleden ongeveer 100.000 dollar had uitgegeven aan de Cybertruck. Na 31.850 kilometer met het voertuig gereden te hebben, kwam zijn schatting uit op 63.100 dollar, een waardeverlies van ongeveer 37 procent.

Foto: screenshot

De eigenaar van de Cyberbeast zei dat hij het voertuig in september kocht voor ongeveer 118.000 dollar plus belasting, waardoor de totale kosten ongeveer 127.000 dollar bedroegen.

Op de door de eigenaar aangevraagde inruilofferte stond 78.200 dollar, wat neerkomt op een waardedaling van ongeveer 38 procent na acht maanden eigendom.

Foto: screenshot

Tesla's inruiloffertes zijn niet meer dan schattingen. Tesla vermeldt in de kleine lettertjes onder de schatting dat de waarde “gebaseerd is op de huidige marktomstandigheden en voertuigdetails” en dat de schatting kan afwijken van het uiteindelijke bod.

Met andere woorden, het uiteindelijke bedrag dat Tesla bereid is aan de eigenaar te betalen kan nog lager uitvallen.

Het is bekend dat voertuigen waarde verliezen vanaf het moment dat de eigenaar ermee wegrijdt, maar Tesla's offertes geven een idee van hoe het bedrijf gebruikte Cybertrucks waardeert in een tijd waarin autodealers moeite hebben om tweedehands modellen te verkopen.

De offertes die met BI zijn gedeeld, suggereren dat de Cybertruck een hogere afschrijving heeft dan het gemiddelde voertuig. Kelly Blue Book schat dat nieuwe auto's gemiddeld 30 procent aan waarde verliezen in de eerste 2 jaar, en daarna elk jaar nog eens 8 procent tot 12 procent.

Maar het is belangrijk om op te merken dat EV's de neiging hebben om sneller waarde te verliezen, omdat er steeds meer gebruikte modellen op de markt komen. Uit een onderzoek van iSeeCars, dat meer dan 800.000 tweedehands auto's van 5 jaar oud analyseerde, die verkocht werden van maart 2024 tot februari 2025, bleek dat EV's de meeste waarde verloren, met een waardevermindering van 58,8 procent in vijf jaar.

Vrachtwagens en hybrides meer waardevast

Uit het onderzoek bleek dat vrachtwagens en hybrides de meeste waarde behouden, waarbij vrachtwagens 40,4 procent van hun waarde verloren in een periode van vijf jaar. Toch lijken de percentages die Cybertruck-eigenaars deelden hoger dan vergelijkbare modellen, zoals de volledig elektrische 2023 R1T van Rivian, die volgens Kelly Blue Book in de afgelopen twee jaar ongeveer 29 procent aan waarde verloor.

Niet alle Tesla-modellen verliezen even snel aan waarde. Waar het iSeeCars-onderzoek aantoont dat de Tesla Model S tot auto's behoort die het meest aan waarde verliezen, met een gemiddelde van 65,2 procent over vijf jaar, heeft de Model 3 met 55,9 procent het laagste waardeverlies over vijf jaar onder de EV's.

Hoewel afschrijvingspercentages kunnen variëren op basis van verschillende factoren, waaronder marktomstandigheden en het aantal gereden kilometers, komt de waardedaling van de Cybertruck in een periode waarin de automaker onder druk staat.

Te midden van het politieke verzet tegen de betrokkenheid van Tesla-CEO Elon Musk bij DOGE, hebben eigenaren van Cybertrucks te maken met pesterijen en vandalisme. Sommige eigenaren willen daarom van hun voertuigen af. Zo vertelde één eigenaar eerder dit jaar aan BI dat hij zijn Cybertruck kort na aankoop had teruggebracht omdat hij zich zorgen maakte dat zijn kinderen gepest zouden worden.

Ondanks dat Musk zei dat Tesla meer dan 1 miljoen reserveringen had voordat de Cybertruck op de markt kwam, bleek uit een dossier van maart dat Tesla minder dan 50.000 Cybertrucks had geleverd. BI meldde eerder ook dat de autofabrikant de productie van Cybertrucks de afgelopen maanden heeft teruggeschroefd en de targets voor verschillende Cybertruck-lijnen heeft laten vallen.

LEES OOK: Wereldwijde verkoop elektrische auto’s blijft groeien, China belangrijkste EV-fabrikant, stelt IEA